Schooluren
maandag: 08:50 – 12.00, 13:05 – 15:45
dinsdag: 08:50 – 12.00, 13:05 – 15:45
woensdag: 08:50 – 11:35
donderdag: 08:50 – 12.00, 13:05 – 15:45
vrijdag: 08:50 – 12:00, 13:05 – 15:00
Als kinderen te laat komen op school is het klasgebeuren reeds volop bezig en is het voor hen moeilijk om aan te sluiten bij de les. Wij vragen u dan ook uitdrukkelijk ervoor te zorgen dat de kinderen tijdig in school aanwezig zijn (zie ook schoolreglement)! Ook voor de kleuters vragen wij u de begin – en einduren te respecteren. Kleuters vinden het niet leuk in het klasje te komen als de activiteiten reeds begonnen zijn. Zij missen het onthaalmoment en storen bovendien de aandacht van de juf en de andere kindjes. Wij vragen ouders vriendelijk om het voorbeeld te geven en de gemaakte afspraken te respecteren, in het belang van het kind.
Toezicht tijdens de schooluren.
Tijdens de openingsuren van de school wordt in bewaking voorzien door een leerkracht. Dit betekent dat er een kwartier vóór de aanvang van de lessen en tot een kwartier na het beëindigen van de lessen en tijdens de rustpauzes een leerkracht instaat voor het toezicht. Leerlingen die met de schoolbus afgezet worden gaan naar de opvang bij de opvangdame. Zij betalen geen extra bijdrage. Indien kinderen vroeger op school zijn en niet naar de opvang gaan is de school niet verantwoordelijk voor eventuele ongevallen. De verantwoordelijkheid van de school start vanaf het openingsuur, d.i. een kwartier vóór de aanvang van de lessen tot een kwartier na het laatste lesuur.
Voor – en naschoolse opvang:
De school voorziet in voor- en naschoolse opvang. Prijzen en uren vind je terug in de startbrochure van de school. De opvang buiten de normale openingsuren van de school, gebeuren door opvangdames die aangesteld worden door het schoolbestuur. Indien uw kind vóór of na het vermelde uur opvang nodig heeft kan u zich wenden tot de dienst buitenschoolse kinderopvang ‘De Buiteling’ van het gemeentebestuur van Herzele.
Contactpersoon: Mevr. Sybilla Herremans tel: (053)60.70.70 / fax (053)63.08.70
e-mail: debuiteling@herzele.be
Gezonde school – warme maaltijden
Onze visie
Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag kan uw kind een kwaliteitsvolle warme maaltijd krijgen. De school werkt hiervoor samen met Sodexo. De maaltijd bestaat uit soep en een hoofdgerecht.
Natuurlijk kunnen de kinderen hun eigen lunchpakket en drankje meebrengen. Om het afval op school te beperken vragen wij om brikjes of plastic flesjes zoveel mogelijk te beperken en te vervangen door een drinkbus. Boterhammetjes zien wij het liefst in een brooddoos. Met het MOS-project willen we de kinderen milieubewust opvoeden in onze school en we rekenen daarbij op de hulp van de ouders.
In de refter is er ’s middags soep of water te verkrijgen.
Snoepvrije school
Wij promoten ‘gezonde voeding’ en zien liever geen snoep en gesuikerde frisdranken. De school wil hiermee investeren in een gezonde toekomst voor uw kind.
Fruit en gezonde tussendoortjes vinden we super. Dinsdag is het fruitdag, we vragen om die dag geen koekje mee te brengen.
Is jouw kind niet zo verzot op fruit? Dan kan je bijvoorbeeld een boterhammetje extra smeren als tussendoortje, ook yoghurt is dan steeds welkom.
Bij jouw mutualiteit kan je een terugbetaling krijgen voor onze fruitdag. Breng het formulier binnen in ons secretariaat en zij vullen het meteen in!
Verjaardagen en feestjes
Sinds een aantal jaren kozen we er bewust voor om op onze school verjaardagen op een andere manier te vieren. Voortaan brengen de kinderen geen traktaties meer mee (geen cake of pannenkoeken, geen klascadeau, geen uitdeelzakjes). Elke klasjuf voorziet een leuke verjaardagskoffer met daarin een verjaardagsboek, vlaggen, verjaardagshoed, toeters, slingers, … om van elke verjaardag een leuk feest te maken! Ouders betalen eenmalig een zeer kleine bijdrage bij het begin van het schooljaar. Daarmee worden alle verjaardagen van de klas gevierd. Dit alles om iedereen gelijke kansen te bieden en tegen te gaan dat de traktaties de spuigaten uitlopen. We zagen vroeger vaak dat er een mentaliteit heerste van “om ter grootste” traktatie. Dat willen we natuurlijk vermijden. Dit alles kadert in ons kansarmoedebeleid. Meer info kan u ook in dat beleidsplan vinden.
ICT op school
Digitale borden
De computer neemt een steeds belangrijkere plaats in en dit in diverse aspecten van het dagelijkse leven. Kinderen moeten leren omgaan met de computer. Het is bijgevolg de taak van onze school om de leerlingen vertrouwd te maken met dit medium.
Dit moet echter op een speelse manier gebeuren!
We kozen voor computers IN de klas omdat het zeker niet de bedoeling is dat de leerlingen ‘computerles’ krijgen. We proberen het computergebruik echt te integreren in de klaspraktijk. Doordat de computer in de klas staat is de drempel om zelf informatie te gaan opzoeken, e-mails te lezen of software te gebruiken veel kleiner, zowel voor de leerkrachten als voor de leerlingen.
De PC is daardoor constant ter beschikking en dus flexibel inzetbaar, ook bij hoekenwerk en zelfs bij contractwerk.
Op onze school werkt bijna elke klas van de lagere afdeling, maar ook reeds een aantal kleuterklassen met een digitaal bord.
Een geweldig medium dat heel wat voordelen biedt:
- Alle bronnen direct binnen handbereik (tekst, afbeeldingen, audio, video, animaties).
- Boeit leerlingen gemakkelijker door de mogelijkheden van het dynamisch instructie te geven.
- Alle opgebouwde instructies zijn op te slaan voor hergebruik.
- Mogelijkheid tot meer interactie met de leerlingen.
Chromebooks
Elke leerling van het vijfde en het zesde leerjaar heeft een chromebook ter beschikking. Van bij de kleuters tot en met het vierde leerjaar zijn er tablets, chromebooks en pc’s ter beschikking. Bij langdurige afwezigheid zijn er chromebooks ter beschikking voor leerlingen thuis.
Frans vanaf K2
Vanaf de tweede kleuterklas is er reeds initiatie Frans op school.
Taalinitiatie start best bij jonge kinderen. De bedoeling van deze initiatie Frans is om de kinderen op een prettige manier vertrouwd te maken met de Franse taal. Het is belangrijk dat jonge kinderen hun eerste contacten met het Frans in een ongedwongen sfeer als leuk en uitnodigend ervaren. Daarom werd er gekozen voor activiteiten en materialen die daarvoor geschikt zijn. We denken dan vooral aan muzische activiteiten zoals vertellen en zingen, spelletjes of doe-activiteiten. Wat aangebracht wordt in de tweede kleuterklas, wordt meegenomen naar de volgende klassen en worden de woorden en zinnen op een speelse manier herhaald.
Evalueren – wat met het rapport?
Het schoolrapport is een belangrijk communicatiemiddel tussen leerkrachten, kinderen en ouders. Voor ons betekent lesgeven niet alleen ‘leerstof’ geven, niet enkel het hoofd maar ook het hart en de handen zijn belangrijk. Wij willen bij de kinderen verwondering en leergierigheid opwekken waarbij elk kind de kans krijgt zich evenwichtig en zelfstandig te ontplooien.
Dit rapport bestaat uit twee grote onderdelen, namelijk een cognitief rapport en een sociaal-emotioneel rapport. Bij periode 2 en 4 komt er ook een kindrapport.
Het cognitief rapport laat zien wat uw kind kan en kent, maar vooral ook waarvoor uw kind nog extra steunwieltjes nodig heeft. Het is belangrijk dat u als ouder de som maakt van de inspanningen die uw kind levert en het daarom ook waardeert. Hoe de resultaten ook zijn, spaar uw aanmoedigingen niet …
In dit rapport vinden jullie een overzicht van de leergebieden en domeinen volgens het leerplan van OVSG (Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap v.z.w.) dat de school volgt. De kennisvakken en L.O. worden beoordeeld met een cijfer, de creatieve vaardigheden met een symbool.
Tijdens een schooljaar krijgt uw kind 4 keer een rapport:
periode 1 in oktober
periode 2 in december
periode 3 in maart
periode 4 30 juni
- Naast de cognitieve ontwikkeling krijgt ook het welbevinden van de kinderen een centrale plaats binnen de schoolwerking.
- We zetten in op de sociale vaardigheden van de kinderen. Met ons vernieuwde sociaal- emotioneel rapport, dat verwijst naar ons beleidsplan sociale vaardigheden, willen we samen met de kinderen evalueren hoe ze zich voelen en hoe ze zich ten opzichte van elkaar gedragen.
Vóór periode 2 en bij het einde van het schooljaar wordt een individueel oudercontact georganiseerd waarop de klasleerkracht met u de vorderingen van uw kind bespreekt.
Indien u op een ander ogenblik vragen hebt kan u de leerkracht, de zorgcoördinator of de directie aanspreken om het probleem te bespreken.
Communicatie
Een eigentijdse school vraagt een cultuur van openheid en communicatie. We willen dat niet alleen de kinderen maar ook ouders zich thuis voelen op school. Onze school staat steeds open voor u. Aarzel niet om met uw vragen, bedenkingen, … bij ons aan te kloppen. De grote maar ook de kleine problemen zijn het bespreken waard. Omdat het over úw kind gaat vraagt een goed gesprek voldoende tijd en verloopt het best in een rustige sfeer. Daarom vragen we u vriendelijk vooraf een afspraak te maken. Aan de schoolpoort leggen ouders en grootouders vele sociale contacten. Uiteraard wordt daar ook het schoolleven besproken. Dat is positief ! Wanneer echter negatieve zaken aan de orde komen is het best dat wij – de leerkrachten en/of de directie- daarvan op de hoogte zijn, zodat wij kort op de bal kunnen spelen. Een goede communicatie is voor ons onontbeerlijk. Samen met u willen wij immers de totale persoonlijkheid van uw kind helpen ontplooien. U kan met uw vragen steeds bij de klasleerkracht van uw kind terecht. Wij vragen u wel de leerkrachten niet te storen tijdens de lesuren. Vóór of na de school, of na afspraak kan u gerust de leerkracht spreken. Wanneer u een langer gesprek wenst, verwittigt u best vooraf. Ook de directeur houdt zich ter beschikking van de ouders. Wanneer u een gesprek wenst met de directie komt u langs op school of maakt u vooraf een afspraak. Een woordje van dank of waardering kan veel betekenen voor iedereen die zich op school inspant voor uw kind !
Ouderraad
De schoolraad wordt samengesteld uit vertegenwoordigers van de volgende geledingen:
- de ouders
- het personeel
- de lokale gemeenschap
Er wordt een ouderraad opgericht, wanneer ten minste tien procent van de ouders erom vraagt. Het moet gaan over ten minste drie ouders.
De leden van de ouderraad worden verkozen door en uit de ouders. Iedere ouder kan zich verkiesbaar stellen en kan één stem uitbrengen. De stemming is geheim.
De school richt een leerlingenraad op als ten minste 10% van de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar er om vragen.
Verlofdagen
Verlofdagen 2024-2025
Leren buiten de school
Onze visie
We zijn er als school van overtuigd dat het leven buiten moet geleerd worden en niet steeds binnen de muren van een klaslokaal. We vertrekken zoveel mogelijk vanuit de ervaringen van de kinderen en willen hen die zoveel mogelijk aanreiken, ook buiten de schoolmuren. Dit niet alleen door daguitstappen maar ook via:
- In de derde kleuterklas gaan de kinderen een week naar het bos. Ze blijven niet slapen.
- Buitenklasjes : Alle afdelingen hebben een buitenklas en kunnen hier steeds gebruik van maken.
In de eerste graad gaan kinderen (tweejaarlijks) op “Kriebelwiebelkamp”. Dit is een tweedaagse (1 overnachting) waar bewegen, gezondheid en gezonde voeding centraal staat. - In het tweede leerjaar gaan we jaarlijks op sport- en gezondheidsklassen. Een volledige week zonder overnachting i.s.m. de sportdienst van de gemeente Herzele
- In de tweede graad gaan we jaarlijks op boerderijklassen. Dit zijn tien namiddagen i.s.m. vzw “De Kanteling” in Woubrechtegem. Dit is niet alleen een onderdeel van milieuopvoeding op school maar ook een project in verbondenheid met mensen met een beperking.
- Het 4de leerjaar mag elke jaar een weekje op cultuurklassen (zonder overnachting) dit i.s.m. de cultuurdienst van de gemeente Herzele
- Tweejaarlijks kan het 4de leerjaar ook genieten van een week (zonder overnachting) sport- en natuurklassen i.s.m. de sportdienst van de gemeente Herzele
- Jaarlijks kan de derde graad genieten van een week openluchtklassen. De pare jaren is dit een weekje in het bos (Houffalize) tijdens de onpare jaren verblijven we een week aan zee (Mariakerke).
UDL, EDI, 3 sporen …
Innoveren en experimenteren om al onze kinderen tot leren en zelfstandigheid aan te zetten is ingebakken in onze schoolcultuur.
Daar zetten we ook elk schooljaar op in. De zorgcoach van onze school gaat aan slag, met de leerkrachten en de klasgroepen ,om methodieken die proactief werken en de toegankelijkheid van ons onderwijs zo breed mogelijk maken, te implementeren in de klassen.
Het zorgteam
We stellen jullie graag voor:
Nieuw dit schooljaar!
In GBS Herzele werken drie zorgcoördinatoren: meester Carl, juf Deborah en juf Fien DW.
Elk zorgcoördinator is geankerd aan een school. Dit zorgt ervoor dat ze steeds aanwezig zijn
op hun afdeling, meer bereikbaar en aanspreekbaar zijn.
De taken blijven dezelfde, ook nemen zij coaching en aanvangsbegeleiding op zich.
Een overzicht van hun taken en waarvoor je bij hen terecht kan
- Samen met de klasleerkrachten, ouders, externen op zoek gaan naar gepaste
maatregelen voor kinderen met specifieke noden. - Communiceren met alle externen: CLB, OCMW, CAR, logopedisten…
- Ondersteuning bieden bij kinderen met emotionele- of gedragsproblemen
Bvb. gesprekken met leerlingen, speelplaatsobservaties, aanpassingen in de klas, … - Coachen van (nieuwe) leerkrachten
- Coachen van nieuwe didactische principes
- Opvolgen van testen in functie van kwaliteitsontwikkeling
- Het zorgbeleid op de school coördineren, evalueren, bijsturen.
- Ondersteunen op de klasvloer: co-teachen, remediëren, verrijken…
Contact:
GBS De Kersentuin: Meester Carl
Elke dag (behalve op donderdag) van 8u tot 17u bereikbaar op het nummer 0473/37.38.06
GBS De Vlindertuin: juf Fien DW
Elke dag van 8u tot 17u bereikbaar op het nummer 0494/24.24.12
GBS Het Essenhofje: juf Deborah
Op maandag, woensdag en donderdag van 8u tot 17u bereikbaar op het nummer
0497/70.39.30
Contact
Wij zijn een school met 4 vestigingsplaatsen.
De administratieve zetel bevindt zich in “de Kersentuin”.
VP1: De Kersentuin
Tuinwijkstraat 2
9550 Herzele
053/62 21 58
Domenique.brackeva@gbsherzele.be
gbs.info@herzele.be
VP2: De Vlindertuin
Provincieweg 86
9552 Borsbeke
053/62 50 86
gbs.directie@herzele.be
gbs.info@herzele.be
VP3: ’t Essenhofje (lagere afdeling)
Populierenstraat 10
9550 Sint – Lievens – Esse
054/50 09 38
gbs.directie@herzele.be
gbs.info@herzele.be
VP4: ’t Essenhofje (kleuterafdeling)
Sint – Lievensplein 1
9550 Sint – Lievens – Esse
054/50 04 73
gbs.directie@herzele.be
gbs.info@herzele.be
Directeur Els De Durpel
De school behoort tot de scholengroep VLAARD
www.sgvlaard.be
Directeur Domenique Brackeva
De school behoort tot de scholengroep VLAARD
www.sgvlaard.be
Partners van onze school
- Onze school werkt samen met het GO Oudenaarde/Geraardsbergen
Wurmendries 44
9620 Zottegem
Onze ankerpersoon is
Kendie Henderick
0492/46.77.83
kendie.henderick@clboudenaarde.be
http://www.clboudenaarde.be
Tweewekelijks hebben wij op vrijdagnamiddag overleg met de zorggroep en de ankerpersoon van het CLB. - Onze school is aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk Centrum
- Wij maken deel uit van de scholengemeenschap Vlaamse Ardennen .
Adm Zetel: Gemeentehuis Herzele.
Coördinerend directeur: Geert Monsaert