Een korte voorstelling
Zeg dat ik fantastisch ben,
briljant, gevat, sociaal,
gevoelig, handig, grappig en
bijzonder geniaal.
Zeg dat je zo’n wonderkind
als ik maar zelden ziet,
zeg dat je me super vindt,
maar liegen mag je niet!
Shel Silverstein.
Met het gedicht van Shel Silverstein dat zowat het huisgedicht van het gemeentelijk onderwijs van Herzele is, willen we jullie een beknopte versie geven van ons pedagogisch project.
Zorg dragen voor alle kinderen is het fundament van het pedagogisch project van de gemeentelijke basisscholen in Herzele.
Wij willen met het hele team onderwijs aanbieden waarbij we ons focussen op de mogelijkheden van onze kinderen, zoveel meer dan op de beperkingen. Om onze kar zo goed mogelijk in die richting te sturen stellen we onze GPS al jaren in de richting van de talenten. Talentontwikkeling is een fundament en geen project waarbij kinderen eens op een podium mogen staan.
Omdat elk kind recht heeft op goed onderwijs. Maar elk kind is uniek. Dus goed onderwijs is voor elk kind anders. Door de kaart van de talenten te trekken op onze school zijn die twee perfect verenigbaar.
Talentontwikkeling helpt kijken naar het positieve in kinderen, naar de mogelijkheden die iemand bijzonder krachtig maakt, want elk kind heeft talenten, elk kind is “een ster” op zijn domein.
Het belangrijkste doel hierbij is om deze talenten te ontdekken door heel divers met de kinderen om te gaan en ze te observeren, binnen de verschillende ontwikkelingsdomeinen, intelligenties, eigenschappen en kwaliteiten om zo het zelfvertrouwen te verhogen.
Via een divers aanbod aan activiteiten wordt het zelfbeeld van de kinderen versterkt en wordt hun maatschappelijk beeld verruimd. Zo creëren we voor de kinderen niet alleen een “leergemeenschap” maar ook een “leefgemeenschap” die kinderen aanmoedigt in een sfeer van vertrouwen, openheid en verdraagzaamheid.
Deze open kijk naar kinderen geeft hen vleugels en maakt dat naar school gaan voor hen een plezier is.
Maar school maak je nooit alleen. Dankzij een heel enthousiast team van leerkrachten en een gedreven gemeentebestuur kunnen we deze visie stap voor stap waarmaken. Het zijn zij die het verschil maken, het is hun geestdrift , hun enthousiasme, hun inzet die ervoor zorgt dat gemeentelijk onderwijs van Herzele het verschil maakt.
Lezen = Weten
Werken aan kwaliteitsonderwijs = werken aan een goed taalonderwijs
Onze visie
Wetenschappelijke studies bewijzen het! Lezen is het beste voor de carrière en de toekomst van je kind. Maar niet alle kinderen vinden lezen even leuk. Wij willen met het hele schoolteam hier dagelijks aan werken. We willen op alle mogelijke manieren kinderen “goesting” doen krijgen in lezen. Hen plezier aan het lezen laten beleven.
Lezen is de sprinkplank naar goed onderwijs
We zetten al jaren in op goed leesonderwijs. Hiervoor wordt er binnen een werkgroep van leerkrachten jaarlijks een plan opgesteld ter bevordering van het leesonderwijs en dit reeds van bij de allerkleinsten. We werken hiervoor nauw samen met onze plaatselijke bibliotheek.
Een waaier aan voorbeelden:
- Verteltassen en boekentassen in alle klassen
- Leeshuisjes of leeshoekjes op de speelplaatsen
- Bolderkarren met een waaier aan boeken voor groot en klein
- Spelletjes rond fonetisch bewustzijn bij kleuters
- Leesrupsen bij de oudsten ….
Schrijven = Blijven
Een schrijfportfolio
Vanaf de tweede kleuterklas heeft elk kind zijn eigen schrijfportfolio.
De kinderen worden heel vroeg uitgedaagd om op een creatieve manier met taal aan de slag te gaan.
Hun schrijfportfolio krijgen ze aan het einde van de basisschool school mee naar huis. Een fijne en leuke manier om jezelf te zien groeien en een fantastische jeugdherinnering
Samen naar een duurzame wereld
Onze visie
gbs goes globe … genoeg voor altijd en voor iedereen.
We willen aan onze kinderen structurele kansen bieden om:
1. Op te groeien tot wereldburgers met respect voor de medemens hier en elders, nu en later.
2. Te leren denken over en te werken aan een leefbare/gezonde wereld nu en later, hier en elders. Een wereld waar er genoeg is voor iedereen en voor altijd.
3. Hen te sterken in het bewust kiezen voor een leefbare wereld voor iedereen hier en elders, nu en later.
We willen steeds werken vanuit het leerproces van het kind en dit vanuit een participatieve ervaringsgerichte benadering.
Dit wordt ingebed en mede gedragen door een brede groep van directie, leerkrachten, medewerkers van de school die zich hiermee kunnen identificeren en die het effect verveelvoudigen.
Wie hierover meer wil lezen : zie bijlage
Zorg dragen voor iedereen
Onze visie
Zorg dragen voor kinderen is de basis van het pedagogisch project van onze school. Wij trekken hierbij de kaart van de talenten en gaan bij elk kind op zoek naar zijn sterktes, naar mogelijkheden wat een kind bijzonder krachtig maakt
Via het continuüm van zorg, handelingsgericht werken en een sterk didactisch handelen van onze leerkrachten willen we kinderen zo goed mogelijk ondersteunen en begeleiden in zijn leerproces.
Een doorgedreven differentiatie, niet alle kinderen moeten hetzelfde bereiken op hetzelfde moment sterkt hierbij onze visie.
Meer weten over ons zorgbeleid en onze zorgvisie ? … Onze deuren staan altijd op voor een uitgebreid gesprek hierover.
Samen sociaal vaardiger
Onze visie
Het pedagogisch project van onze school stelt dat “elk kind” centraal staat. Niet alleen het hoofd, maar ook het hart en de handen zijn belangrijk. We bouwen aan een sfeer van wederzijds vertrouwen, openheid en verdraagzaamheid. Wij streven naar een school waar de kinderen het leren “aangenaam en aantrekkelijk” vinden, kortom een school waar de kinderen zich “thuis” voelen.”
Onze school voedt op tot respect voor de eigenheid van elke mens. In onze school werken wij aan een sfeer van menselijke nabijheid met wederzijds begrip en vertrouwen naar alle participanten. De school moet een leefgemeenschap zijn waar rust heerst in plaats van geweld en waar duidelijke afspraken en een respectvolle houding het klimaat bepalen.
Muzische vorming
Wij willen een cultuurgerichte basisschool zijn waarbij we steeds nauw betrokken blijven bij plaatselijke culturele activiteiten. Zo is er voor het vierde leerjaar jaarlijks een week cultuurklassen en gaan alle kinderen vanaf de peuterklas jaarlijks naar het cultureel centrum voor minimum 1 theaterstuk.
We werken nauw samen met culturele organisaties en spelen graag in op hun aanbod. We bezoeken tentoonstellingen en nemen deel aan workshops die in de buurt georganiseerd worden.
Op onze school versterken we de rol van de leraar binnen de muzische vorming. Door in te spelen op talenten van de individuele leraar willen we elkaar versterken. Leerkrachten coachen elkaar in hun sterktes en ondersteunen elkaar in wat minder goed gaat.
M&M : Meten en Metend rekenen
Omdat wiskunde geen abstract begrip mag zijn of worden op onze school willen we hier extra op inzetten. Het leren vanuit verschillende invalshoeken en vanuit een ervaringsgerichte methodiek moet hier meer dan elders een plaats krijgen . Daarom willen we steeds vanuit een kindgerichte en proefondervindelijke manier op weg gaan met cijfers, getallen, bewerkingen, verhoudingen, maten , vormen …
In de werkgroep M&M gaat een groep leerkrachten innovatief aan de slag met deze leerlijnen. Ze gaan steeds op zoek om deze leerlijnen zo sterk mogelijk te maken, vertrekkende vanuit de kleuterklassen om zo door te groeien doorheen alle lagere klassen. Door het ontdekken via verschillende werkvormen, in groepjes actief zijn, spelmaterialen, meetstanden, klas overschrijdend te werken en naar buiten te gaan om te experimenteren werken we proactief en verbreden we de toegang tot het wiskunde onderwijs (zie onderdeel UDL)
Talent
We willen onderwijs bieden dat rekening houdt met verschillende intelligenties/talenten. We geven kinderen de kans om hun unieke intelligentiepatroon te leren kennen. We leren hen omgaan met hun eigen sterke en minder sterke punten en ook met die van hun klasgenoten en vrienden. We leren kinderen om hun talenten in te zetten in de dagelijkse onderwijspraktijk, maar ook daarbuiten. Als alle talenten een plaats krijgen in onze dagelijkse onderwijspraktijk kan dit voor veel kinderen een erkenning en een extra motivatie zijn.